Het internet, ook uw zaak: e-commerce campagne van Unizo en de Vlaamse overheid

Geschreven in categorie e-commerce, Online op door .

Eind 2015 lanceerden Vlaanderen en ondernemersorganisatie Unizo samen de campagne “Het internet. Ook uw zaak”, om Vlaamse ondernemers te helpen en stimuleren bij het ook online tentoonstellen en verkopen van hun producten.

Het Inernet Ook Uw Zaak

Het project omvat een mediacampagne, tests die je kan nemen (de ‘e-scan’ en je ‘e-score’ berekenen), een aantal tools om te helpen, alsook een aantal opleidingen. Allen gericht om meer bewustzijn te creëren, en nog veel liever, handelaars mee de stap van het online verkopen te laten zetten!

Onderbouwd met cijfers

Het centrale infopunt van de campagne is de website hetinternetookuwzaak.be. Er worden onder andere even de cijfers uiteen gezet, die er niet om liegen:

Maar liefst 64 % van de Belgische consumenten kocht afgelopen jaar iets online. In 2014 was dat 60 %, in 2013 was dat 57 % en in 2012 bedroeg dit percentage nog 46 %. Het aantal mensen dat jaarlijks iets online aankoopt blijft dus stijgen! Een stijging van 4 % ten opzichte van vorig jaar betekent heel wat. Immers, rekening houdend met het aantal inwoners van België gaat het om zo’n 440.000 nieuwe online klanten in één jaar tijd.

Intussen is het wel duidelijk: e-commerce is ‘here to stay‘, en het hoeven zeker niet altijd de enorme internationale bedrijven te zijn bij wie we online gaan winkelen!

Internet ook uw zaak cijfers

Het hoeft niet altijd een ‘webshop’ te zijn

Maar, benadrukt de pagina, handelaars worden ook uitgenodigd verder te denken buiten de klassieke ‘web shop’:

De haalbaarheid van een webshop hangt af van tal van factoren, waaronder de branche, aangeboden producten, doelgroep… Niet alle handelaars zullen gebaat zijn met een webshop. De mogelijkheden van het internet zijn ook veel ruimer dan e-commerce alleen. Het internet biedt heel wat mogelijkheden om de handelszaak in de kijker te plaatsen bij consumenten die het internet vooral gebruiken om zich vooraf te inspireren.

Een stelling die steek houdt: een web shop opzetten is misschien wel de meest ‘klassieke’ manier, maar als je als zaak reeds naambekendheid hebt en de online bezoekers die daar mee komen kijken, bestaan er ook eenvoudigere manieren om die bezoekers om te zetten in inkomsten. Een cadeaubon aanbieden bijvoorbeeld.

De website belicht verder ook zaken als online marketing: hoe je een web site of blog opzet en onderhoudt, succesvolle e-mail campagnes opzet, en meer. Ook getuigenissen en succesverhalen komen aan bod.

Net zoals deze actie, zien wij ook erg vaak zelfstandigen die graag van start willen gaan met ‘iets online verkopen’, maar niet meteen weten waar gestart, en soms afgeschrikt zijn door hoge opstartkosten en complexiteit – orders beheren, opsturen met de post, inventaris up to date houden met wat je in je winkelt hebt… Voor deze handelaars is een TadaBon cadeaubon integreren in hun web site vaak een interessante – want moeiteloze – ‘eerste stap’! Leer meer over TadaBon.

Bron: