Tips om digitaal meer klanten te bereiken

tumblr_njzjpobucg1slhhf0o1_1280_0

Het internet en de digitale wereld zitten in een stroomversnelling. Computers, tablets, smartphones, voor iedereen wat wils. De digitale wereld en met name het internet blijkt dus het ideale medium te zijn om zo veel mogelijk potentiële klanten te bereiken en producten te promoten. En neen: dit geldt niet enkel voor grote bedrijven met gigantische marketing budgetten, maar ook als je een ‘lokale’ handelaar bent!

Zowel je bestaande klanten op de hoogte houden als nieuwe klanten aanwerven zijn belangrijk. Hieronder enkele digitale tips om digitaal meer klanten te bereiken.

Eerste contact

Het is niet altijd de bedoeling om onmiddellijk producten te verkopen of diensten aan te bieden. Het eerste contact moet ervoor zorgen dat de mensen je leren kennen, pas daarna kunnen ze meer te weten komen over de producten en diensten die je te bieden hebt.

Een eerste kennismaking kan je waarmaken via een blog op je web site: schrijf artikels met tips of informatie specifiek interessant voor jouw doelpubliek. Via zo’n blog post kan je dan online gevonden worden (hetzij via google, hetzij omdat jij of iemand anders het artikel zelf verspreidde), een eerste start van de ‘relatie’!

Ook sociale media kunnen een krachtig ‘eerste contact’ bron zijn: deel informatie en tips op Facebook, getuigenissen van klanten op Twitter of nuttige tips die je deelt via sociale media. Probeer op voorhand een doelgroep te kiezen en richt je daarna op deze mensen, bouw een campagne op enkel en alleen rond deze doelgroep.

Sociale media

Via sociale media zoals Facebook, Twitter of LinkedIn kan je via wekelijkse updates jouw blogposts plaatsen en je kennis etaleren, naast natuurlijke leuk nieuws rechtstreeks over jouw zaak (nieuwe collectie binnen…).

Heb je niet voldoende fans op Facebook? Probeer dan je post bij nieuwe mensen, die gelijkaardige interesses hebben als je Facebookfans, te promoten tegen betaling. Het is een kleine investering, maar het zal later zeker lonen. Veel uitgegroeide bedrijven hebben experts in hun team die zich bezig houden met de promotie van hun producten op sociale media, want je moet altijd up to date blijven. Door de online visibility krijgt je bedrijf een extra boost.

Lead magnet

vitrofix-pop-up-1

Je kan een simpele ‘lead magnet’ met een wedstrijdvraag op je website plaatsen. Wanneer je promotie voert en het aantal bezoekers van je website aanzienlijk stijgt, is dat het ideale moment om e-mailadressen van deze bezoekers te verzamelen.

Ook al gaat het om eenmalige bezoekers, tracht hun e-mailadres te capteren. Indien ze een lichte interesse hebben in je bedrijf, kan je hen daarna nog overtuigen. Vernieuw de inhoud van je website regelmatig zodat je vaste klanten nieuwe informatie te zien krijgen telkens ze je website bezoeken.

Cadeaubon

Van de eenvoudigste winkel tot het duurste gastronomische restaurant, iedereen kan gebruik maken van cadeaubonnen. Een cadeaubon is immers niet enkel een vlotte inkomst, maar ook het ultieme visitekaartje!

Kies een leuke lay-out en zorg voor een uniek kenteken op de cadeaubon zodat er geen valse kopieën in omloop geraken. Probeer de lay-out en tekst van je cadeaubonnen actueel te houden en op regelmatige basis aan te passen. Kies bijvoorbeeld tijdens de feestdagen voor een aangepaste vormgeving.

Cadeaubonnen zullen een bepaalde invloed hebben op de verkoop en steeds meer klanten zullen de weg naar je bedrijf vinden. Promoot de cadeaubonnen voornamelijk tijdens speciale periodes zoals kerst, nieuwsjaar, moederdag, etc.

En jawel: cadeaubonnen passen ook in het digitale verhaal, door een cadeaubon aan te bieden vanop je web site.

Nieuwsbrief

Stuur op regelmatige basis (wekelijks , maandelijks, …) een nieuwsbrief naar je vaste klanten. Op die manier blijven ze op de hoogte van de nieuwigheden en vooruitgang van je bedrijf. Ze kunnen zien waar je mee bezig bent en je zorgt ervoor dat ze geïnteresseerd blijven in wat je doet. Door op vaste tijdstippen e-mails of andere berichten te verzenden, blijf je op de radar van potentiële en bestaande klanten.

Niet enkel de vorm van je nieuwsbrief is belangrijk, maar zeker ook de manier waarop je hem inzet. Hoe slimmer, efficiënter én regelmatiger – maar niet overdrijven met ‘spam’ graag  – je met je nieuwsbrief omgaat, hoe groter je succes zal zijn.

Er zijn veel programma’s die je kunnen helpen met het versturen van een nieuwsbrief – Mailchimp is 1 van de bekendste, en tot 2000 klanten helemaal gratis.

Klantenbestand onderhouden

Met gerichte campagnes probeer je trouwe klanten nog meer te laten kopen en activeer je klanten die al enige tijd niets meer gekocht hebben. Kondig events aan en geef klantenkorting via e-mail op basis van je klantenbestand. Deze groep kent je product of dienst al, maar wil misschien meer informatie ontvangen.

Studies tonen bovendien aan dat mensen voornamelijk een product zullen aankopen omdat ze het op dat moment nodig hebben. Daaruit blijkt nog maar eens het belang van voortdurende aanwezigheid bij je doelgroep.

 

Het aller belangrijkste: denk aan je doelgroep!

Het is belangrijk rekening te houden met de verschillende doelgroepen waarin je potentiële klanten kan plaatsen. Bestook niet iedereen met dezelfde boodschap, maar zorg ervoor dat er gepaste informatie aanwezig is voor elke doelgroep. Je boodschap moet iedereen aanspreken die je wil bereiken, anders mis je marketing efficiëntie. Ontwikkel unieke campagnes per doelgroep om zo het beste resultaat te behalen.

Meten is weten: evalueer regelmatig de digitale methoden die je gebruikt om je producten en diensten aan de man te brengen en stuur bij waar nodig. Focus eventueel nog meer op de meest geïnteresseerde doelgroep. Bepaalde momenten van de dag of dagen in de week zijn beter om een update te plaatsen op sociale media of een nieuwsbrief rond te sturen. Doe dit bijvoorbeeld niet midden in de nacht. Ga bij ieder kanaal na of het aanslaat of net niet. Je online marketing strategie zal na verloop van tijd alsmaar efficiënter worden.

Wees je ervan bewust dat klanten jouw product of dienst al kennen en dat hier campagnes om je naamsbekendheid te promoten geen zin hebben. Verfijn je campagnes en segmenteer je doelpubliek, je zal merken dat dit positieve resultaten oplevert. Het internet en de sociale media zijn hiervoor het perfecte medium. Ga dus aan de slag en experimenteer. De snelheid en lage kostprijs van het internet maken van de digitale wereld het ideale medium om je bedrijf te promoten!

 

 

Over TadaBlog

Dit is de blog van Cadeaubon website TadaBon, waarin we niet enkel nieuws delen over onze initiatieven maar ook een heleboel cadeautips! Cadeaubon

Ben je een handelaar? ook jij kan eenvoudig een cadeaubon aanbieden.